Всесвітня історія


Конспект уроку на тему: «Україна та Європейський Союз. Урок — проектне дослідження».

Мета: поглибити пізнавальну діяльність учнів; формувати їхню компетентність та креативне мислення вдусі європейських цінностей.
Мета проекту: формувати в учнів націнки у вирішенні життєвих ситуацій; сприяти становленню активної позиції учнів стосовно ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в Європі та Україні.
Гіпотеза. Якщо відкоригувати зібраний матеріал, то можна з'ясувати: вступати Україні до ЄС, чи поки треба до нього наближатися поступово.
ХІД УРОКУ
План
1.     Історія створення ЄС.
2.     Програма діяльності ЄС.
3.     Умови вступу країн до ЄС.
4.     Чи потрібен Україні ЄС?
5.     «За» і «проти» вступу України до Євросоюзу
6.     Де буде використаний цей проект?
7.     Чи можливе його продовження?
Зустрічаються двоє товаришів.
- Привіт!
- Привіт!
- Звідки ти йдеш?
- З роботи. А ти?
- Та ось у друга у гостях був, вели бесіду, чи варто вступати Україні до Європейського Союзу. Сперечалися, сперечалися та й не вирішили, а ти як вважаєш?
 - Нічого нам пертися у цей союз, і самим потрібно наводити лад в Україні.
- А ти думаєш ЄС потрібна слабка, не конкурентоспроможна Україна? Вони не хочуть бачити нас із нашою лежачою промисловістю». Брюсселю потрібні проблеми України.
- Багато ти розумієш! У нас буде Європейське життя! Ми купатимемося в кредитах. Життя стане прежним. Ми добре зароблятимемо, їздитимемо відпочивати до будь-якої країни Європи без жодних віз. Ати — ні!
— Я дивлюся на тебе та й думаю: дурна ти людина. Ні грама політики у тебе в голові. Прощавай!
— Прощавай!
Учитель. Ось на цьому й закінчилася суперечка друзів. Давайте ми спробуємо, якщо вдасться, розв'язати її.
У роботі нашого клубу беруть участь:
1) Політичні оглядачі.
2) Статисти.
3) Єврооптимісти.
4) Євроскептики.
5) Громадяни України.
6) Громадяни Латвії.
А зараз я представлю вам наших політичних оглядачів, які стисло познайомлять усіх зч історією створення ЄС.
Оглядачі. Вітаємо вас!
Характерною особливістю сучасного економічного та політичного поглиблення інтеграції в Європі є Європейський Союз. Сьогодні він об'єднує 27 країн. На черзі стоять Туреччина та Україна.
У грудні 1991р. голови держав та урядів 12 країн, які зібралися в Ма-астрихті (Нідерланди), вирішили заснувати Союз держав на основі Європейської Співдружності. 1 січня 1993 р. був утворений Європейський Союз.
Договір встановлює:
• спільний ринок і членство у зоні вільної торгівлі;
• вільне пересування товарів, праці та капіталів;
• ліквідацію митних бар'єрів; взаємний захист інвестицій; режим
• найбільшого сприяння у торгівлі;
• безвізовий проїзд територією країн ЄС;
• вільне працевлаштування, гарантії на гідну оплату праці; участь в європейських виборах.
Утім, цю інтеграцію називати тільки економічною не зовсім правильно, оскільки вона є водночас й валютною, й політичною, й культурною. В її документах записано, що Союз покликаний сприяти збалансованому стійкому прогресу країн — членів організації шляхом створення простору без кордонів (показує на карті), проведення спільної зовнішньої політики, політики в галузі безпеки, співпраці в галузі юстиції та внутрішніх справ.
Словом, йдеться про створення абсолютно нової Європи, Європи без кордонів.
У своєму формуванні Європейський Союз пройшов декілька етапів.
Формальною датою зародження можна вважати 1951 p., коли було утворено об'єднання вугілля та сталі у складі 6 країн (Німеччина, Франція, Італія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург).
1957 р. — Римські договори про Європейську Економічну Співдружність та Європейську співдружність з атомної енергії. Січень 1973 р.— вступ Данії, Німеччини, Великобританії та Північної Ірландії.
Січень  1981р.—  членом об'єднання стала Греція.
1986 р. — Іспанія та Португалія.
1993 р. - створення ЄС.
1995 р.— вступають Австрія, Фінляндія, Швеція.
На сьогоднішній день ЄС налічує 27 країн.
У 90-і роки після розпаду СРСР і світової системи соціалізму інтерес європейських країн до вступу в ЄС дуже зріс.
У 2004 р. до ЄС приєдналися Польща, Угорщина, Словаччина, Словенія, Латвія, Литва, Естонія, Кіпр, Мальта; у Румунії та Болгарії процедура вступу триватиме протягом 2006—2007 років, а Туреччину планується прийняти до 2010.
Країнам, які прагнуть до ЄС, доведеться провести перебудову своєї економіки, розформувати деякі органи влади, зблизити своє законодавство з правовими актами (нормами) країн ЄС. Це гак звані країни другого інтеграційного угрупування.
Країни-члени ЄС запровадили єдину валюту — євро. Символи, зображені на ній, — це вікна та мости. З 1 січня 2002 р. нові купюри — євро — повністю замінили національні валюти. Були змінені всі ринкові ціни, заробітна платня, пенсії, податки, банківські рахунки.
Гімном країн ЄС стала «Ода радості» з 9 симфонії Бетховена, а прапором — синє полотнище з 12-ма золотими зірками. Цифра 12 — вважається символом благополуччя та успіху.
І останнє, на чому ми хотіли зосередити увагу, — це структура Європейської ради:
1. Європейська рада — дорадчий орган.
2. Рада Європейського Союзу — законодавчий орган.
3. Європейська комісія — виконавчий орган.
4. Європейський парламент представницький орган, налічує 626 депутатів. Його обирають загальним голосуванням громадян усіх країн ЄС на 5 років.
5. Європейський суд — найвищий судовий орган. Рада Європейського Союзу та Європейська комісія знаходяться у Брюсселі, а Європейський парламент — у Люксембурзі.
Учитель. Усі присутні тут вже мають уявлення про Європейський Союз. Але у нас питання стоїть гостро: вступати чи не вступати Україні до ЄС? Залежно від точки зору, учні розділилися на групи Єврооптимістів та Євроскептиків. Кожна з цих груп підготувала свій дослідницький проект.
Послухаємо проект Єврооптимістів.
Проект розроблений на основі матеріалів і статистичних даних фахівців із ЄС: В. Максаковського, X. Шреплера, І. Череди та ін., збірки документів «Європейська співдружність, ваш сусід».
Згідно з даними наших статистів, «нині Європейський Союз виступає як один з провідних центрів світової економіки, впливає на дію всього світового господарства. Його частка у світовому ВВП і промисловому виробництві складає більше 1/5, а у світовій торгівлі — 2/5».
Ми зібрали статистичні дані про думку жителів Латвії через рік після вступу країни до ЄС. Яким стало життя простих людей? Чи не наступили ми вдруге на ті самі граблі?
Подивимося сценку.
Виїжджає людина з сумкою в одязі робітника.
— Я вільний! Хочу їду до Іспанії, хочу — до Франції, хочу — сиджу вдома. Роботи немає, немає й грошей. Хочу — живу, хочу — вмираю. Ціни так вкусили, що треба лікуватися у психіатричній лікарні. Хочу — їм хліб, хочу — дивлюся на нього. Ми стали багатими: заплатили членських внесків у ЄС 150 млн латів, а на розвиток своєї економіки від ЄС отримали 100 млн латів. Я багатий сьогодні, тому що я в ЄС! Ціни у нас за рік виросли на 10—15 %. Адже ми живемо!
Учитель. Послухаємо представника Латвії, Депутата Сейму Біркавічуса.
— Був і залишився за Євросоюз. Якби ми не вступили до Євросоюзу, ми б зараз кусали пальці. Цей альянс не створив рай на землі, але створив систему, в якій у кожне людини багато можливостей, вільно можемо поїхати до будь-якої країни Євросоюзу, у нас вільний ринок: хочу — торгую в Іспанії, хочу в Італії (без візи, без мита). Наше життя стало кращим. Я жалію, що було б непогано запозичити економічну модель Сінгапуру тобто зробити країну абсолютно відкритою. У нас поступово росте добробут. А те, що ціни піднялися це тимчасове явище, все стабілізується. У нас є кордон Євросоюзу та НАТО тож ми почуваємося в безпеці. А невдоволені завжди будуть.
Учитель. Ми познайомили вас з думкою жителів Латвії, яка недавно вступила до ЄС. Як бачите, точки зору протилежні. Я пропоную ж вислухати політолога.
Політолог. Економіка ЄС входить до п'ятірки найбільших країн у світі, поступаючись лише США На третьому місці — Китай, на четвертому — Японія, на п'ятому — Індія. Проте економіка Євросоюзу: в 2004 р. зростала повільніше за bсіх. Звернемося до статистичних даних На чому тримається економіка ЄС. На 4 країнах — Німеччині, Великобританії, Іспанії, Франції та великій кількості ще не досить розвинутих країн, що постачають дешеву робочу силу. Ці чотири країни дають 75 % валового продукту.
Як вони росли минулого року?
Економіка Німеччини зросла на 1,7%, Італії — 1,3%, Франції - 2,1 %, Великобританії — на 3,2 %
Міністри фінансів на польській зустрічі визнали, що темпи зростання економіки можуть скоротитися більше, якщо ми не припинемо вкладання величезних коштів в економіку нових країн, що вступили до ЄС.
ЄС щорічно розбухає. Нестримне зростання числа членів — це добре чи погано?
Цей процес нагадує будівництво Вавилонської вежі. Держави вступають до Євросоюзу на різних умовах. Лише перше об'єднання держав було рівноправним. Друге розширення ЄС (Ірландія, Данія, Іспанія, Греція. Португалія) — вирвали для себе пільги за рахунок першої «шістки»). Зараз із поступками увійшли Швеція, Фінляндія, Австрія.
Швеція — країна Скандинавського півострова, має досить розвинене сільське господарство. Вступивши до ЄС, вона домоглася дозволу не сплачувати внески до бюджету ЄС протягом двох років. Проте з цього бюджету їй будуть чималі кошти на збут аграрної продукції.
Фінляндія — країна холоду та численних озер. Змогла включити у зону несприятливого клімату 85 % всієї території, а, значить, і вона чекає дотацій своєму сільському господарству.
Австрія — країна, здавалося б, процвітаюча, також отримала пільги: їй дозволили 5 років не пропускати своїми альпійськими дорогами вантажний транспорт інших країн ЄС із екологічних причин.
І зараз послухаємо Євроскептиків, які виступатимуть з інформаційним проектом.
Чи мають право Президент України та депутати Верховної Ради ухвалити будь-які рішення, які їм заманеться?
У жодній країні світу влада не чинить такого. Є жорсткі рамки, встановлені законом. Нехтування ними карається національною зрадою.
Чинний Президент та його команда втягують Україну до НАТО та Євросоюзу. Чи порадилися вони з народом?
У розділі IX Декларації про державний суверенітет проголошується розмір стати в майбутньому нейтральною державою. Декларація не дозволяє ні Президенту, ні парламенту, ні уряду України втягувати її НАТО або Євросоюз.
Живемо у промисловому Донбасі, і він чи не найбільше відчув на собі згубність реформ, що проводяться за рецептами Міжнародного валютного фонду та Євросоюзу. І результат перед очима: 70 % шахт закрито, шахтні селища зруйновані. Промислові міста Донбасу стають примарами. Кількість населення дедалі меншає. Доведеться поворожити на ромашці — вступати, не вступати...
В ЄС існують свої стандарти, але Україна не зможе відразу прийняти їх.
ЄС пропонує перейти Україні на їхні стандарти у вугільно-видобувній промисловості, енергетиці, науці та освіті, ядерній промисловості, охороні навколишнього середовища.
У 1994 р. Україна підписала Угоду про партнерство та співпрацю з ЄС, але грошей у неї немає, тому стандарти залишаються українськими.
Зараз не можна помилятися. Не можна залишатися осторонь — як кажуть, «моя хата з краю». Біда зайде до кожної хати, навіть до тієї, що з краю.
Торгові відносини України з країнами ЄС складаються не на користь України. Наші виробничі потужності, якість продукції не можуть конкурувати з європейськими. Значну частину українського експорту становить промислова продукція (невисокої, за мірками ЄС, якості), третя частина — напівфабрикати, решта — сировина. Проте Україну країни ЄС не розглядають як кандидата до ЄС. Західні економісти підрахували, що вступ до ЄС нових членів вимагатиме 150 млрд дол. США.
Наша правова база не відповідає нормам міжнародного права. А на це буде потрібен не один рік.
Єврооптиміст. Перший крок до єдиної Європи Україна вже зробила, ставши країною з ринковою економікою. Майбутнє покаже, як нам чинити!
Я хочу звернути вашу увагу на такий факт. ООН публікує щорічний доклад про соціальний розвиток у світі. З числа країн на пострадянському просторі краше за всіх справи йдуть в Естонії (42 місце у світі), Литва посідає 49 місце, Латвія — 53, Білорусь — 56, Росія — 60, Україна — 80. Для України європейська інтеграція — це шлях порятунку, це шлях модернізації економіки, подолання технічної відсталості, залучення іноземних інвестицій та новітніх технологій, підвищення конкурентоспроможності товарів. Ми вийдемо на світові ринки. Проте на все це Україна не має грошей. А без грошей модернізація неможлива.
Я розшукала статистичні дані світового досвіду використання соціальних стандартів.
Важлива умова входження України до світового ринку, європейського простору — це відповідність українських норм європейським стандартам.
Я пропоную вам познайомитися з соціальними стандартами ЄС, які гарантують гідний рівень життя. Але ці стандарти поки що мінімальні:
1. Тривалість життя — до 85 років.
2. Письменність населення — 100 %.
3. Середня кількість років навчання — 15 років.
4. Реальний валовий продукт на душу населення (мінімум) — 400-4000 (максимум) доларів,
5. Співвідношення 10 % найбагатших до 10 % найбідніших.
6. Співвідношення мінімальної та середньої заробітної платні 1:3.
7. Мінімальний рівень почасової заробітної платні — 3 дол. на годину.
8. Рівень безробіття — 8—10 %.
9. Кількість правопорушень на 1.00 тис. населення — 5 тис.
10. На 1 дол. продукції у країнах ЄС витрачається енергії у 5—6 разів менше, ніж в Україні.
Я хочу розказати про Болонський процес у системі освіти.
Хоча цей процес торкається вищої освіти, проте він пов'язаний безпосередньо й із середньою освітою.
Україна проголосила своєю задачею входження до європейського освітнього простору. Вона використовує досвід викладання навчальних предметів у європейських країнах. Україна давно вже співробітничає з Радою Європи у справі реформування шкільної освіти. Це дало можливість об'єднати напрацювання Ради Європи та українського педагогічного досвіду.
Наша країна у травні 2005 р. приєдналася до Болонської конвенції. Нині учасниками Болонського процесу є 40 країн.
Я вважаю," що Україна правильно вчинила, оскільки ми зможемо вчитися в європейських ВНЗах, одержувати дипломи, які котуватимуться в усіх країнах Європи.
Ми зможемо отримати роботу в європейських країнах.
Що ж тут поганого?
Євроскептик. А я хочу сказати, що ЄС має не тільки переваги. Останнім часом спостерігається скорочення темпів економічного зростання. Це приблизно 2 % за рік. Серйозною проблемою є безробіття, яке становило 11 % працездатного населення. Відкриття кордонів не виправдало себе, зросло споживання наркотиків, поширилися інфекційні захворювання.
Іншою особливістю кризи ЄС є те, шо багато країн бояться розчинитися у цьому Союзі, втратити свої національні особливості. Візьмемо, наприклад, такі невеликі країни, як Бельгія, Люксембург, Нідерланди. Вони вживають заходів, щоб зберегти свій національний колорит, захистити рідну мову. Великобританія, Данія та Швеція вирішили поки що утриматися від переходу на євро та не знищувати національну валюту.
Єврооптиміст. Давайте подивимось у майбутнє!
Мине час. Україну приймуть до своїх обіймів країни ЄС. Але що для цього необхідно зробити? Для цього, я вважаю, необхідно провести політичні, економічні реформи, а також реформи у законодавчій сфері.
Нам треба зробити інститути, дозволяють грамотно накопичувати фінанси, через що не реалізуються соціальні програми. Ми продаємо заводи, землю, а куди йдуть гроші! Нам треба мати грамотний, чесний уряд. А для цього потрібно правильно використати інтелект наших людей; тоді ми матимемо прибуток продажу готових технологій. Я прочитала в одному журналі, що Україну може врятувати правило трьох «І»: Ідея — Інвестиція — Інновації.
Наукомісткі розробки принесуть Україні успіх, і гроші підуть на розвиток науки та освіти.
Євроскептик. 21 лютого 2005 р Україна підписала у Брюсселі «Плай дій Україна — ЄС». Як грім з ясного неба, прозвучала заява віце-президента Єврокомісії Понтера Ферхойгена про те, що Україна, Грузія Молдова якщо й будуть прийняті до Євросоюзу, то не раніше ніж через 20 років!

Людину закликають відмовитися від національної приналежності, національної державності. Замість цього пропонується європейське громадянство та керівництво з Брюсселя. Сьогодні практично всі країни Європи рвуться у двері ЄС з надією, що на них поллються пільги. Так от, що хочеться їм сказати: «Не знаючи броду — не лізь у воду».



Конспект уроку на тему: «Україна та країни Західної Європи»
Мета: ознайомити учнів з найважливішими проблемами у відносинах України із країнами Західної Європи; розвивати аналітичне мислення школярів, їх пізнавальні інтереси, сприяти розвитку громадянських почуттів.
Тип уроку: нетрадиційний, інтегрований, з використанням іноземних мов.
Обладнання: політична карта світу, магнітофонний запис міжнародних новин, матеріали преси, ілюстративний матеріал з теми, набір контурних карт.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель дає аналіз сучасного міжнародного становища України та окреслює основні напрямки її міжнародного співробітництва, акцентує увагу на меті та плані проведення уроку і запрошує всіх у гостинну столицю України.
Маріїнський палац. Президент України вітає послів США, Великої Британії, Франції та Німеччини. Звучить гімн України, а також записи гімнів держав Західної Європи та США (фрагменти). Президент виголошує вступну промову, її перекладають трьома мовами – англійською, німецькою, французькою.
Панове! Ваші відвідини саме в цей час є надзвичайно важливими. Нарешті, демократичні сили здобули перемогу на позачергових парламентських виборах і мають можливість сформувати демократичну коаліцію. Україна розпочинає новий етап свого розвитку. Як підтвердили міжнародні спостерігачі, голосування було вільним і відповідало міжнародним стандартам. Яким же є майбутнє євроінтеграції? Євросоюз запропонував нам програму посиленого сусідства, що включає 4 напрямки.
1) Створити інтегровану економічну зону вільного руху товарів, послуг та капіталу.
2) Спростити перетин кордонів.
3) Інтегрувати енергетичну сферу.
4) Посилити технічну та фінансову допомогу.
Наші проблеми загальновідомі – це політична ситуація, яка невдовзі стабілізується, товари та послуги, що не завжди відповідають євростандартам, неоднозначне трактування євроінтеграції політиками. За останні 5 років ЄС поповнилась 12 новими членами. Франція та Голландія відхилили Європейську конституцію. На жаль, можна констатувати погіршення візового та торгового режиму ЄС з Україною. В Євросоюзі відкрито нові антидемпінгові справи, підвищуються митні платежі на нашу продукцію.
Між тим, Україна офіційно приєдналась до організації Глобального партнерства в ядерній енергетиці (СМЕР) і стала однією з 14 країн партнерів організації. Як відомо, в це об'єднання входять США та Франція. Ми закликаємо приєднатися Велику Британію та Німеччину. Відрадно, що наш вступ до Євросоюзу відповідає національним інтересам багатьох держав.
Ми здійснюємо також послідовну культурну політику, що відмітили міжнародні експерти Ради Європи. Хочу підкреслити, що Україна сподівається завершити роботу над новою посиленою угодою про партнерство і співробітництво із Євросоюзом наприкінці майбутнього року. Підписання угоди можливе тільки після формального вступу України до COT. Принципово важливим є питання створення зони вільної торгівлі з ЄС. Ми вітаємо також прийняття нової Європейської союзної угоди на саміті Європейської народної партії у Португалії.
Хочу висловити подяку спостерігачам від ОБСЄ, які залишились на певний час в Україні, щоб стежити за подальшим розвитком подій.
Посол Франції. Хочу зауважити президенту В. Ющенку, що за останні півроку товарообіг між Україною та Францією зріс на 30 %. У вересні 2007 р. ми підписали два важливі документи, що стосуються ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС Перший – з французьким концерном Movarka стосовно будівництва нового об'єкта «Укриття», другий з американським концерном Hoitec! International щодо будівництва відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2). Отже, українські і французькі політики та бізнесмени продемонстрували, що їх співпраця може піти на користь людям та довкіллю. Ми обговорили з президентом В. Ющенком під час нещодавнього візиту його до Франції питання про посилену угоду «Україна – ЄС». Думаю, що обидві сторони залишились задоволеними.
Посол Німеччини. Співробіт- ництво наших країн розвивається, і цього не можна не помітити. Відомо, що жителі України навіть почали купувати квартири (у Парижі, Лондоні та Берліні – переважно для ведення бізнесу, в інших країнах – для сімейного відпочинку). Це дуже відрадно. Ваш одяг за кордоном продається дуже швидко. Отже, і в Києві можна зробити своєрідний Берлін чи Париж. Водночас, правила COT не дозволяють, щоб існували квоти на експорт зерна. Наша відома газета «Німецька хвиля» напевне вже проінформувала вас про це. Єврокомісія проти таких квот; хоч ми розуміємо проблеми України – це погані погодні умови і не врожай. Ми пропонуємо скористатися Європейською системою роз- горнутого аналізу й прогнозування «Марс», яка ефективно застосов вується у сільському господарстві країн ЄС. З її допомогою можна навіть здійснювати супутникові спостереження метеоситуації і точні моніторинг якості ґрунтів.
Посол Великої Британії Жваві й бурхливі дебати про долю України почалися ще з перших років незалежності. Хоча масштабні й 6о- лючі перетворення в Україні трива- ють, останнім часом тут помітні серйозні зміни на краще. Ці зміни які мають історичне значення для всієї Європи, відбуваються в напрямку зміцнення незалежності держави та розвитку її демократії. Співробітництво наших держав – невід’ємна частина майбутнього.
Посол США. Ми повинні всі об'єднатися заради майбутнього нашої планети. 854 млн людей на землі страждають від голоду. Це особливо стосується таких країн, як Ефіопія, Сомалі. На нашій планеті достатньо продовольства, щоб прогодувати все її населення. З бідністю треба боротися. Водночас ми вирішуємо проблему тероризму, хоч війна в Іраку зачіпає інтереси багатьох американців. Ми змушені констатувати іпотечну кризу у світі, і це стосується інтересів США. Наші фінансові інститути втратили мільярди доларів на облігаціях, забезпечених житловими позиками, через неблагонадійність позичальників. Однак держава і надалі буде вирішувати соціальні проблеми. У 2007 р. США відчинили свої двері для 5017 українських емігрантів, що виграли зелену каргу. Ласкаво просимо до США.
III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прес-конференція «послів»
1) Коли буде припинена війна в Іраку (на 25-мільйонне населення припадає 8 млн удів і сиріт)?
2) Чому курс долара опустився до найнижчої позначки?
3) Чому існує проблема відкриття віз?
4) Чому на Україні є дитяча праця (виявлено 450 тис. працюючих дітей, з них – 90 тис. віком від 7 до 12 років)?
5) Чому у Великій Британії прийнято закон, за яким 795 різних організацій одержали доступ до інформації про телефонні розмови британців?
6) Як у Великій Британії ведеться боротьба з ящуром?
7) Чому між Туреччиною і США загострилися відносини? (Через визнання конгресом США факту геноциду вірмен)'!
8) Які заходи будуть вживатися щодо покращення екології, адже ідуть кислотні дощі, катастрофічно зменшуються запаси питної води, існує загроза глобального потепління?
9) За даними Європейського суду, Україна посідає друге місце у списку держав, що порушують права людини (перше – в Туреччини). Навала скарг зростає. Як змінити дану ситуацію?
Учасники «круглого столу» прослуховують магнітофонний запис новин і позначають на контурних картах місця та міста, де виникли конфліктні ситуації, тривають бойові дії, сталися стихійні руйнації та ін., аналізують ілюстративні матеріали преси.
IV. ОЦІНКА РОБОТА УЧНІВ
Учитель оцінює виконання робіт, ставить додаткові запитання в разі необхідності, таким чином закріпляючи вивчене на уроці.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Підготувати огляд міжнародних новин на основі матеріалів преси.






 Всесвітня історія. Історичний тренінг. 9 клас

Тема І:  Велика Французька революція кінця XVIII ст. Європа у період Наполеонівських воєн.

Диктант №1 
1.   Назвіть не менше трьох французьких просвітителів, ідеї яких стали ідеологічними передумовами революції.
2.   У Франції революція спалахнула за правління короля ... .
3.   Генеральні штати було скликано ... .
4.   Початком революції вважається ... .
5.   Засідання Установчих зборів 4 серпня 1789 р. ввійшло в історію під назвою... .
6.   Абат Сійєса став відомим тим, що ... .
7.   Першу конституцію Франції було прийнято ... року.
8.   Лідерами якобінців стали  ... .
9.   Вирішальна битва між російською і французькою арміями під час походу Наполеона до Росії відбулася ... (де?).
10. Антифранцузьких коаліцій протягом 1791–1815 рр. було утворено ... .
11. Наполеон головним здобутком періоду свого правління вважав ... .
12. Четверту конституцію Франції було прийнято ... .
    Диктант №2 
1.   Проголошенню Франції республікою передувало (а) ... .
2.   Першу перемогу революційна армія здобула біля ... .
3.   Пісня, що згодом стала державним гімном Франції, називалась ... .
4.   Короля Людовіка ХVІ було страчено ... .
5.   Вищий орган влади за якобінської диктатури — ... .
6.   Центром роялістського руху був департамент Франції ... .
7.   Якобінці прийшли до влади в результаті ... .
8.   У Франції, згідно з першою конституцією, була встановлена ... (форма правління).
9.   На французькому престолі після поразки Наполеона І була відновлена династія ... .
10. Комплектування армії Наполеона відбувалось:
            А) шляхом рекрутських наборів;
            Б) призивом на основі загальної військової повинності.
11. Битва, під час якої франко-іспанський флот був розгромлений англійським із командувачем адміралом Нельсоном на чолі, називається ... .

12. “Континентальну блокаду” Наполеон організував проти ... .

    Диктант №3 
1.   Режим, що існував у Франції напередодні революції, називався ... .
2.   Початком революції вважається взяття озброєним народом фортеці ... .
3.   Що було раніше?
            А) взяття Бастилії;
            Б) прийняття Декларації прав людини і громадянина.
4.   Французька революція завершилася ... року.
5.   прихильники відновлення монархії називалися ... .
6.   у боротьбі зі своїми противниками якобінці застосовували ... (метод).
7.   Лідером якобінців  за часів якобінської диктатури був ... .
8.   Третю конституцію Франції було прийнято в ... році.
9.   Вкажіть назви п’яти держав, утворених Наполеоном І.
10. Єгипетський похід французької армії очолив ... .
11. Похід в Росію Наполеон здійснив у ... році.
12. Тільзитський мир було укладено між ... .
    Диктант №4
1.   Ставлення якобінців до католицької церкви було ... .
            А) позитивним;                                               Б) негативним.
2.   Викресліть зайве. Ремісники, велика буржуазія, збідніле дворянство, наймані робітники.
3.   Людовік ХVІ скликав Генеральні штати з метою ... .
4.   Загальнонаціональною метою французької революції кінця ХVІІІ ст.
було ... .
5.   Установчі збори за конституцією замінив законодавчий орган ... .
6.   Головне гасло французької революції кінця ХVІІІ ст. – ... .
7.   Гасло “Революція в небезпеці!” було проголошено в … році.
8.   “Санкюлотами” називали ... .
9.   Яким було ставлення Наполеона до емігрантів?
А) він продовжував їх переслідувати;
            Б) сприяв їхньому поверненню.
10. В історію під назвою “Битва народів”  увійшла ... .
11. Перемога у битві під Аустерліцом дісталась ... .
            А) французам;
            Б) військам антифранцузької коаліції.
12. Делегацію Франції на Віденському конгресі очолював ... .

    Диктант №5 
1.   “Змову рівних” очолював ... .
2.   У роки революції було прийнято ... конституцій.
3.   Напередодні революції не сплачували податків ... .
4.   “Культ розуму” прагнув запровадити … .
5.   До складу Директорії входило ... .
6.   Народний похід на Версаль 5 жовтня 1789 р. був зумовлений … .
7.   До складу Франції в результаті революційних війн увійшли ... .
8.   Кого було страчено раніше?
            А) Дантона;                                  Б) Робесп’єра.
9.   Три  найвідоміші французькі генерали періоду наполеонівських війн — ... .
10. Всенародна партизанська війна проти французького поневолення роз­горнулася в ... (країна).
11. Вперше Наполеона  було ув’язнено на острові ... .
12. Останньою в житті Наполеона стала битва ... .

    Диктант №6 
1.   Корсиканець. Бригадний генерал у революційній армії. Командир армії за Директорії. Перший консул — ... .
2.   Маркіз. Герой війни за незалежність США. Фельдмаршал. Командувач Національної гвардії в роки французької революції кінця ХVІІІ ст. — ... .
3.   Лідер якобінців, видавець газети “Друг народу” — ... .
4.   Лідер “скажених” — ... .
5.   Один з лідерів якобінців, який виступив з ідеєю, що революційну диктатуру слід припинити. Один з найкращих ораторів. Був стра­че­ний — ... .
6.   Французький революціонер, керівник руху “Змова в ім’я рівності” — ... .
7.   Аристократка, яка вбила Ж.П. Марата, — ... .
8.   Англійський адмірал, який завдав поразки французькому флоту біля Абукіра і Трафальгара, – це ... .
9.   Французька армія, що у 1812 р. здійснила похід у Росію, називалася ... .

10. Наполеон на польських землях, відібраних у Пруссії та Австрії,
утворив ... .
11. Період правління Наполеона між втечею з о. Ельба і битвою при Ватерлоо увійшов в історію під назвою ...
12. За часів Наполеона Бонапарта Франція була проголошена імперією у ... році.

 

Диктант №7.
1.   Генеральні штати спочатку були проголошені ... .
            А) Національними зборами;
            Б) Установчими зборами.
2. Проголошення Франції республікою відбулось ... .
3.   Декларація прав людини і громадянина була проголошена … року.
4.      Виконавчу владу в період якобінської диктатури здійснював ... (орган).
5.      Переворот 27 липня 1794 р. називається термідоріанським, тому що … .
6.      Якобінці замість релігії прагнули запровадити культ ... .
7.      Роялісти — це … .
8.   Національним святом Франції стало ... .
9.   Н. Тюрго і Ж. Неккер — це … .
10. Континентальна блокада була оголошена Наполеоном у … році.
11. Наполеон помер ... .
12. Віденський конгрес відбувся у ... році.
Диктант №8.
1.     Ідеолог третього стану. Абат. Активний діяч на початку революції — ... .
2.     Один із просвітників. Філософ, поет, публіцист — ... .
3.     Граф. Депутат Генеральних штатів. Палкий прихильник обмеження абсолютної влади короля. Один з лідерів на початку революції — ... .
4.     У битві при Вальмі французька армія змусила відступити:
       А) прусську армію;                               Б) австрійську армію.
5. Термідоріанським називали період революції ... .
6. Якобінську диктатуру було повалено ... .
7. До першої антифранцузької коаліції  входили ... .
8. Головними політичними суперниками якобінців були ... .
9. З німецьких держав Наполеон створив … .
10. Свої територіальні володіння в результаті рішень Віденського конгресу збільшили ... .
11. Священний союз утворився у … році.
12. Чи було досягнуто своєї мети континентальною блокадою?
            А) так;                                           Б) ні.


Диктант №9.
1.     “Скаженими” називали …
2.     Ж.П. Марат належав до ... .
       А) якобінців;                                Б) жирондистів.
3. Назва якобінського клубу походить від … .
4. Лідер якобінців. Очолював Комітет громадського порятунку. Фактично встановив одноосібну диктатуру. В результаті термідоріанського перевороту був позбавлений влади, заарештований і страчений — ... .
5. Друга антифранцузька коаліція утворилася ... .
6. Пристрій, винайдений напередодні революції для страти злочинців через відтинання голови, називався ...
7. Першу антифранцузьку коаліцію сформували такі країни ... .
8. Центром роялістської контрреволюції стала провінція ... .
9. На Віденському конгресі Францію представляв ... .
 10.      Чи була захоплена Москва під час походу Наполеона в Росію?
       А) так;              Б) ні.
11.  З Папою Римським Пієм VІІ Наполеон Бонапарт уклав конкордат, згідно з яким … .
12.  За Наполеона Бонапарта було запроваджено ... (грошову одиницю).



                          Тема. Європа в добу революцій 1848-1849 рр.

 Європа після Віденського конгресу. Велика Британія у першій половині ХІХ ст. Франція у період Реставрації. Суспільно-політичні течії і рухи.
Диктант №10 
1.   Головні політичні партії Англії першої половини ХІХ ст. — ... і ... .
2.   Першу парламентську реформу було здійснено в ... році.
3.   Період в історії  Італії з кінця ХVІІІ ст. до 1870 р. називається ... .
4.   Виступ декабристів у Петербурзі стався ... року.
5.   Липнева революція у Франції відбулась у ... році.
6.   Період в історії Франції з 1815 р. до 1830 р. називається ... .
7.   Митний союз, що об’єднував 18 німецьких держав, було створено
в ... році.
8.   Провідником національного руху в Німеччині у першій половині ХІХ ст. став ... .
9.   Чартистський рух в Англії започатковано ... року.
10. Чартисти до парламенту передали ... петицій.
11. Представниками слов’янофільської течії в суспільно-політичному русі Росії були ... .
12. Кріпосницькі відносини в період 1815-1847 рр. панували ... .
            А) у Франції;    Б) в Великій Британії; В) в Росії.
    Диктант №11 
1.       До Священного Союзу входили... .
2.   Центром масових збройних виступів робітників у 30-их роках ХІХ ст. у Франції стало місто ... .
3.   Головною метою чартистського руху було ... .
4.   Першою індустріальною країною світу стала ... (країна).
5.   Період правління Луї-Філіппа Орлеанського отримав назву ... .
6. Течія в суспільно-політичній думці Росії, що сповідувала західний шлях розвитку країни, називається ... .
7.   Чартистський рух очолював ... .
8.   До складу Австрійської імперії за рішенням Віденського конгресу уві­йшли ... (області Італії).
9.   У першій половині ХІХ ст. в Росії правили ... (царі).
10. Лідером загальноіталійської організації “Молода Італія” був ... .
11. Чартистський рух завершився ... .
            А) перемогою;                                       Б) поразкою.
12. О. Герцен і М. Огарьов були представниками … .
    Диктант №12
1.   У Франції династію Бурбонів остаточно було повалено ... .
2.   Революційні методи розвитку суспільства на шляху модернізації переважали в ... (країні).
3.   Найбільшої могутності Англія досягла за часів правління королеви ... .
4.   В Італії, згідно з рішеннями Віденського конгресу, було створено ... держав.
5.   Революційні виступи у Італії у 20-30-их роках ХІХ ст. завершилися ... .
            А) перемогою;                                       Б) поразкою.
6.   В Англії промислова революція завершилась ... .
7.   Національно-революційну організацію “Молода Німеччина” було створено в ... році.
8.   Луддити головним винуватцем скрутного становища робітників вважа­ли ... .
9.   Назвіть не менше двох лідерів декабристського руху в Росії.
10. Течія в суспільно-політичній думці Росії, що сповідувала особливий, відмінний від інших країн, шлях розвитку Росії, — це ... .
11. Французькими соціалістами-утопістами були... . (назвіть їхні імена).
12. Конституція Франції у період правління Людовіка ХVІІІ мала назву ... .

«Весна народів».
Диктант №13
1.   “Весну народів” започаткували революційні події в ... .
2.   Результатом революції 1848 р. у Франції стало проголошення... .
3.   Поштовхом до червневого повстання робітників Парижа стало ... .
4.   Придушенням повстання робітників Парижа керував генерал ... .
5.   Першим президентом Другої республіки у Франції став ... .
6.   Головною метою революції 1848-1849 рр. в Німеччині було (-а) ... .
7.   Революцію в Італії започаткувала ... .
8.   До складу Австрійської імперії входили  області Італії ... .
9.   Другу імперію у Франції було встановлено у... р.
10. Незалежність Угорщини було проголошено ... .
11. Загальнонімецький парламент, що виник в роки революції, знаходився в ... .
12. Останнім вогнищем революції в Італії було місто … .
    Диктант №14
1.   В результаті Лютневої революції 1848 р. у Франції було повалено династію ... .
2.   Головною метою революції в Італії було (-а) ... .
3.   Революцію в Італії започаткувала ... .
4.   В результаті революції 1848-1849 рр. кріпацтво було скасовано в ... .
5.   Революції 1848–1849 рр.
            А) зазнали поразки;                              Б) завершились перемогою.
6.   Революція в Австрійській імперії почалася ... року.
7.   Лідером революції в Угорщині був ... .
8.    Головна мета революції в Німеччині — ... .
9.   Революція 1848-1849 рр. в Німеччині  отримала назву ... .
            А) лютневої;                        Б) березневої;
                              В) червневої.
10. Конституцію Другої республіки у Франції було затверджено ... року.
11. Чи брав Дж. Гарібальді участь у революційних подіях 1848-1849 рр.?
            А) так;                                 Б) ні.
12. Імператором Австрійської імперії в період революції 1848-1849 рр.
був ... .
    Диктант №15
1.   Революція в Австрійській імперії почалась ... .
2.   Керівником революції в Угорщині був … .
3.   До складу Австрійської імперії входили області Італії ... .
4.   Головною метою революції в Німеччині було … .
5.   Конституцію Другої республіки у Франції було затверджено ... року.
6.   Головною метою Лютневої революції у Франції було ... .
7.   “Жандармом Європи” називали ... (країну).
8.   Поштовхом до революційних подій в Австрії стало ... .
9.   Під час революції ... року в Австрійській імперії, у Відні, було скликано парламент.
10. Під час революції були проголошені республіками італійські держави ... .
11. Найвизначнішими діячами революція 1848-1849 рр. в Італії стали Дж. Мадзіні і...
12. У придушенні революції в Італії брали участь ... (країни).

Тема. Європа й Америка  у добу об’єднання й модернізації суспільства.
Велика Британія
    Диктант №16
1.   Перша промислова виставка відбулась у ... році.
2.   Повстання сипаїв в Індії проти англійського панування відбулося ... .
3.   Провідні політичні партії Англії — ... і ... .
4.   “Тред-юніони” — це … .
5.   Другу парламентську реформу в Англії було проведено у ...р.
6.   Королевою Англії у 50-60-их роках була … .
7.   У 60-их роках ХІХ ст. лідером консервативної партії був … .
8.   Парламент прийняв закон, що дозволяв створювати профспілки, і затвер­див право на страйк у ... році.
9.   У 60-их роках ХІХ ст. лідером ліберальної партії був … .
10. Принципи зовнішньої політики Англії — ... .
11. Англію називали “майстернею світу” тому, що … .
12. У 50-60-их роках ХІХ ст. Англія проводила зовнішньополітичний курс ... . 
            А) “Світової володарки”; 
            Б) ізоляції від іншого світу; 
            В) підкорення Європи.
Італія
    Диктант №17
1.   Назвіть не менше п’яти держав, що існували на Апеннінському півострові у середині ХІХ ст.
2.   Об’єднання Італії почалося навколо королівства ... .
3.      Північна частина Італії  знаходилась під владою ... .
4.   Об’єднанню Італії дала поштовх... війна.
5.   Держава, в якій правив Папа Римський, називалась ... .
6.   Створення королівства Італія було проголошено в ... році.
7.   Лідером національно-визвольного руху в Італії, який відіграв вирішальну роль в об’єднанні країни, був ... .
8.   Морська битва між італійським та австрійським флотами у 1866 р. відбулась ... (де?).
9.   Королем об’єднаної  Італії став ... .
10. Об’єднання Італії було завершено в ... році.
11. До складу Італії в результаті плебісциту увійшли ... (держави).
12. Вирішальна битва між військами Неаполітанського королівства і “Тисячею” Д. Гарібальді відбулась ... (де?).
Німеччина
    Диктант №18
1.   На роль об’єднувачів Німеччини претендували ... .
2.   Вирішальну роль в об’єднанні Німеччини відіграв ... .
3.   Головним противником об’єднання Німеччини була ... .
4.   Північнонімецький союз було утворено в ... році.
5.   В результаті війни з Пруссією та Австрією Данія втратила ... .
6.   Вкажіть зайве. Меттерніхт, Бісмарк, Вільгельм І.
7.   Завершенню об’єднання Німеччини сприяла війна ... .
8.   Вирішальна битва австро-прусської війни відбулась ... (де?).
9.   Чи зазнала територіальних втрат Австрія в результаті австро-прусської війни?
            А) так;                                          Б) ні.
10. Об’єднання Німеччини було здійснено ... .
            А) “зверху”;                                 Б) “знизу”.
11. До складу Німецької імперії в результаті франко-прусської війни уві­йшли ...
12. Об’єднання Німеччини відбулось під зверхністю ... .


США
Диктант №19
1.   США в першій половині ХІХ ст. захопили в Мексики ... .
2.   Міссурійського компромісу було досягнуто ... .
3.   Рабство було поширене в ... .
            А) південних штатах;                                     Б) північних штатах.
4.   Аболіціоністський рух організаційно було оформлено в ... році.
5.   Збройна боротьба між фермерами і плантаторами в штаті ...  була предтечею громадянської війни.
6.   А. Лінкольн був лідером ... партії.
7.   Два періоди громадянської війни в США — ... .
8.   Рабство у США було скасовано в ... році.
9.   Головнокомандувач армії Півночі, що згодом став президентом США, — це ... .
10. Період в історії США з 1865 по 1877 рр. отримав назву ... .
11. Гомстед  — це … .
12. Промислово розвинутим був (була):
            А) Південь США;                                           Б) Північ США.
    Диктант №20
1.   Система допомоги рабам-утікачам називалась ... .
2.   Початком громадянської війни стало захоплення форту ... .
3.   Останній наступ армії Півдня було зупинено поблизу ... .
4.   Сучасну республіканську партію США було засновано ... .
5.   Узагальнююча назва мешканців Півночі США — ... .
6.   Закон про гомстеди було прийнято у ... році.
7.   Перемогу Півночі у війні затьмарила ... .
8.   Радикальну реконструкцію Півдня було запроваджено ... .
9.   Расистська терористична організація, створена з метою боротьби з негритянським рухом, називалася ... .
10. Масове залізничне будівництво в США розпочалося ... .
11. Президентом Конфедерації був … .
12. Найбільші битви громадянської війни — ... .
    Диктант №21
1.   Для США в середині ХІХ ст. найгострішою була проблема ... .
2.   Сучасну Демократичну партію США було засновано ... .
3.   Приводом до початку громадянської війни в США стало ... .
4.   Головнокомандувачем армії Півдня був ... .
5.   “Рейдом до моря” командував … .
6.   Кара на горло без суду і слідства називається … .
7.   Президентом США під час громадянської війни був … .
8.   Рух у США за ліквідацію рабства називався ... .
9.   Столицею Конфедерації південних штатів було місто … .
10. Найвідоміша морська битва Громадянської війни США відбулась між кораблями … (назви) і ... .
11. Територія на захід від р. Міссісіпі називається … .
12.  Реконструкція Півдня завершилась у ... році.
Англія, Італія, Німеччина, США
    Диктант №22
1.   Гарібальдійців називали ... .
            А) чорносорочечниками; 
            б) червоносорочечниками; 
            в) непереможними.
2.   Після революції 1848-1849 рр. Італія … . 
            а) здобула незалежність; 
            б) залишалась роздробленою.
3.   К. Кавур був ... .
4.   Що відбулось раніше?
            А) об’єднання Італії;
            Б) об’єднання Німеччини.
5.   Одним з лідерів революційної організації “Молода Італія” був ... .
            а) К. Кавур; 
            б) О. Альбер; 
            в) Дж. Мадзіні.
6.   Два шляхи у боротьбі за об’єднання Італії — ... .
7.   Завершенню об’єднання Італії сприяла ... (подія).
8.   Визначальною у зовнішній політиці США була доктрина... (якого президента?)

9.   Під гаслом: “Залізом і кров’ю!” здійснювалося об’єднання ... (країни).
10. “Майстернею світу” називали ... .
11. Найшвидше позбавилися рабства... штати.
А південні; Б північні.

12. Вкажіть зайве. Гарібальді, Мадзіні, Кавур, Віктор-Еммануїл, Меттерніх.

Тема. Утвердження індустріального суспільства у провідних державах світу.Диктант №23

Тенденції  розвитку світової цивілізації у 2-ій половині ХІХ ст.
1.     Монополія – це...
2.     Основною тенденцією економічного розвитку держав стало злиття ... і ... капіталу.
3.     Основною формою монополістичних об’єднань в США став ... .
4.     Наприкінці ХІХ ст. загострюється гонка... (чого?)
5.     Захист власного товаровиробника шляхом накладання великого мита на іноземні товари називається ... .
6.     ІІ Інтернаціонал був заснований у... році.
7.      Картель – це... .
8.     У другій половині ХІХ ст. робітничий рух починає політизуватися. Утворюються перші ліві ... .
9.     Суфражизм – це...
10.   Однією з основних цілей суфражисток було здобуття для жінок права... .
11.      Найвизначнішими винаходами кінця ХІХ ст., які суттєво змінили людську цивілізацію, були: ...
12.   У другій половині ХІХ ст. чітко виокремилися два класи: ... і ... .
Третя республіка у Франції
    Диктант №24
1.   Приводом до франко-прусської війни стало ... .
2.   Франко-прусська війна почалася ... .
3.   Французька армія разом з імператором капітулювала ... (місце).
4.   Третю республіку у Франції було проголошено ... .
5.   Першим головою уряду після повалення Другої імперії у Франції був ... .
6.   Паризька комуна проіснувала... днів.
7.   У результаті франко-прусської війни Франція втратила... .
8.   Остаточний мир між Францією та Німеччиною за результатами франко-прусської війни було укладено ... .
9.   Франція Німеччині за умовами миру мала сплатити репарацій ... .
10. Повстання в Парижі, в результаті якого влада в місті перейшла до Ради Комуни, відбулось... року.
11. Першим президентом Третьої республіки у Франції був … .
12. Третя республіка була... .
            А) парламентською;
            Б) президентською.
    Диктант №25
1.   Конституцію Третьої республіки у Франції було прийнято ... .
2.   Роки “франко-німецьких тривог” — ... .
3.   Найбільші політичні партії Франції останньої чверті ХІХ ст. — ... .
4.   На початку ХХ ст. у французькій промисловості переважали ... .
            А) великі підприємства;                       
            Б) дрібні підприємства.
5.   Рантьє — це … .
6.   Гімном ІІІ Республіки стала пісня ... .
7.   Найбільші політичні скандали, що вибухнули у Франції в останній чверті ХІХ ст., — ... .
8.   Фашодський інцидент стався у... р.
9.   Входження лідера французьких соціалістів в уряд у 1899 р. назвали ... .
10. Клемансо був лідером ... партії.
11. Найбільші монополістичні об’єднання Франції — ... .
12. У 1884 році Франція здобула нову колонію - ... .

Німеччина 1871–1900 рр.
    Диктант №26
1.   Створення Німецької імперії було проголошено ... (де?).
2.   Конституцію Німецької імперії було прийнято у ... році.
3.   Першим канцлером Німецької імперії став ... .
4.   Вищий законодавчий орган Німецької імперії називався ... .
5.   Політика, спрямована на боротьбу з впливом католицької церкви, називалась ... .
6.   Троїстий союз між Німеччиною, Австро-Угорщиною та Італією було створено ... .
7.   В Африці Німеччина володіла ... .
8.   Вкажіть прізвища не менше трьох лідерів німецької соціал-демократії.
9.   “Винятковий закон проти соціалістів” було прийнято ... року.
10. Німецьким імператором з 1888 р. був … .
11. Політична доктрина, яка утверджувала перевагу німецької нації над іншими і доводила необхідність її панування, називалась ... .
12. За обсягом промислового виробництва Німеччина посідала ... місце в світі.
    Диктант №27
1.   Великі землевласники в Німеччині називались ... .
2.   Союз трьох імператорів було створено ... .
3.   Три найбільші монополістичні об’єднання Німеччини — ... .
4.   На Далекому Сході Німеччина володіла ... .
5.   За конституцією Німецька імперія включала в себе … .
6.   Найбільші політичні партії Німеччини на початку ХХ ст. — ... .
7.   “Еру робітничого законодавства” в Німеччині було започатковано ... року.
8.   Політику, спрямовану проти впливу католицької церкви,  назвали... .
9.   Нижня і верхня палати парламенту Німеччини називалися ... .
10. Об’єднання німецьких земель під зверхністю Пруссії було завершено в результаті ... війни.
11. Найбільш промислово розвинуті райони Німеччини — ... .
12. “Світову політику” здійснював німецький імператор ... .
Великобританія у 1870–1900 рр.
    Диктант №28
1.   Профспілки у Великобританії називаються ... .
2.   Великобританія у промисловому розвитку поступилася лідерством... (яким країнам?)
3.   Законопроект про надання самоуправління Ірландії називався ... .
4.   Вкажіть дату Другої англо-бурської війни.
5.   Боротьбу ірландського народу за незалежність очолювала партія ... .
6.   В економічній політиці ліберали відстоювали принцип ... торгівлі, а консерватори виступали за ... .
7.   Ідеологом і практиком ліберального реформізму у Великобританії наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. був ... .
8.   Б. Дізраелі був представником... партії.
9.   Англійський парламент  складався з двох палат: ... і ... .
10. Основним наслідком парламентських реформ ... р. і 1875 р. стало ... .
11. Великобританія захопила Єгипет у... році.
12. Основним суперником Англії в колоніальних загарбаннях до кінця ХІХ ст. була … .
США у 1877–1900 рр.
    Диктант №29
1.   Основною формою монополістичних об’єднань США були … .
2.   У 1886 році поліція жорстоко розігнала робітничий страйк у місті... .
3.   Суть “доктрини Монро” у ... .
4.   Основу американської двопартійної системи складали … партії.
5.   Першу Трансконтинентальну залізницю було побудовано у... році.
6.   Найбільшими американськими промисловцями були: Карнегі, Гоулд, ... .
7.   У результаті іспано-американської війни США захопили території ... .
8.   Робітничий рух в США очолювала організація під назвою... .
9.   Закон Шермана було прийнято в … році.
10. Іспано-американська війна розпочалася у ... році.
11. США надавала перевагу невтручання у європейські справи:
А так; Б ні.
12. Суфражизм – це ... .       

Росія у другій половині ХІХ ст.
    Диктант №30
1.   У 1881 р. було вбито російського царя ... .
2.   Поштовхом до реформ в Російській імперії у другій половині ХІХ ст. стала війна ... .
3.   Кріпосне право в Росії було скасовано ... .
4.   Експансія Росії у 60-х роках ХІХ ст. була спрямована ... (куди?).
5.   Російсько-турецька війна, яка призвела до утворення незалежних держав на Балканському півострові, тривала з ... року по ... рік.
6.   Політику російського царя Олександра ІІІ можна охарактеризувати, як ... .
            А) реформи;                                 Б) контрреформи.
7.   Народницька організація, що віддавала перевагу терористичній діяльності, називалася ... .
8.   Згідно з судовою реформою в Росії запроваджувався ... .
9.   Назвіть не менше трьох лідерів народницького руху.
10. Перелічіть реформи, проведені Олександром ІІ.
11. В народництві існували течії ... .
12. Монархія в Росії була ... .
            А) абсолютною;                                     Б) обмеженою.

Японія
    Диктант №31
1.   Період правління імператора Мацухіто називали ... .
2.   Японо-китайська війна розпочалась ... .
3.   Японія в результаті японо-китайської війни захопила території ... .
4.   Англо-японський союз було укладено ... року.
5.   В Японії домінувала (-и) ... (форма монополістичних об’єднань).
6.   Конституцію Японії було прийнято ... .
7.   За взірець для Японії була взята конституція ... .
8.   Торговий договір між США і Японією, який «відкрив» останню, був підписаний у ... році.
9.   Привілеями в Японії користувалися ... .
10. Верховним правителем Японії був... .
11. Найбільші монополістичні об’єднання Японії — ... .
12. Першою колонією Японії після завершення японо-китайської війни став острів... .

Тема. Завершення формування світових колоніальних імперій. Міжнародні відносини в останній третині ХІХ ст.

    Диктант №32
Міжнародні відносини
1.     «Союз трьох імператорів» існував протягом ... рр.
2.     До «Союзу трьох імператорів» входили такі держави: ... .
3.     Троїстий союз був сформований у ... році.
4.     До кінця ХІХ ст. найбільшим суперником Франції у колоніальних загарбань була... .
5.     Після російсько-турецької війни... рр. незалежність здобули... і... .
6.     Франко-російський військово-політичний союз був підписаний у... р.
7.     Концепція панамериканізму полягає у... .
8.     Того, Камерун, ... Південно-Західна Африка, ... Східна Африка належали ... (якій країні?).
9.      Першими війнами за колоніальний перерозподіл світу були ... .
10.       Гонка озброєнь – це... .
11.       Об’єктом японської експансії у кінці ХІХ ст. стала ця країна – ... .
12.     Наслідком іспано-американської війни було...

Африка
    Диктант №32
1.   На початку ХХ ст. не були колонізовані європейцями африканські держави ... .
2.   Ефіопію хотіла завоювати... (європейська держава).
3.   Нащадків голландських, німецьких, французьких  колоністів у Південній Африці називають ... .
4.   Англія заборонила работоргівлю в Африці у ... році.
5.   Найбільші колоніальні володіння в Африці мали ... .
6.   Лідером національно-визвольної боротьби в Судані був ... .
7.   Південно-Західна Африка належала... (якій країні?) 
8.   Найбільше повстання зулусів проти британських колонізаторів відбулось у ... році.
9.   Роки Другої англо-бурської війни ... .
10. Найбільшою африканською колонією володіла... (яка країна?).
11. Фашода —  назва африканського поселення — стала символом … .
12. Повстання туарегів у Західній Африці під проводом Саморі Туре було спрямоване проти … колонізаторів.

    Диктант №33

Індія і Китай
1.     Ост-Індську компанію було ліквідовано у... р.
2.     Наймані колоніальні війська в Індії, які підняли повстання у 1857 р., називали... .
3.     Першою політичної організацією в Індії був ... .
4.     Першим за ліквідацію англійського колоніального правління виступив... .
5.     Друга опіумна війна тривала з... по... р.
6.     Китай воював у 1894-1895 рр. з... .(яка країна?)
7.     Боксерське повстання відбулося у ... рр.
8.     Інші держави не втручалися у повстання іхетуанів.
А так; Б ні.
9. Внаслідок війни 1894-1895 р. Китай втратив такі території: ... .
10. У 1898 р. імператрицею Китаю стала... .
11. Програму революційних реформ висунув ... .
12. Китай був розділений між великими державами на... .



Тема. Культура народів світу наприкінці ХVІІІ – у ХІХ ст.

Диктант №34
1.   Створення Періодичної системи хімічних елементів пов’язано з ім’ям … .
2.   Домінуючим напрямом у літературі, музиці, мистецтві у першій третині ХІХ ст. був романтизм був ... .
3.   Напрямок у мистецтві, в основі якого відображення суб’єктивного світобачення автора, його емоції та переживання, називається ... .
4.   Викресліть зайве. Модернізм, імпресіонізм, реалізм, романтизм.
5.   З. Фрейд  став основоположником … .
6.   Б. Шоу, Г. Ібсен, Г. Гауптман —  видатні... 
            а) композитори;                 Б) художники;             в) драматурги.
7.   Відомі музиканти  другої половини ХІХ ст. — ... .
                  а) А. Дворжак, Й. Штраус, П. Чайковський;
                  б) Р. Штраус, О. Скрябін, В.-А. Моцарт;
                  в) С. Рахманінов, Е. Гріг, Й.-С. Бах.
8.   Електромагнітні хвилі та їх властивості відкрив (-ла):
            а) М. Складовська-Кюрі;            Г) А. Ейнштейн;
            Б) Е. Резерфорд;                                   Ґ) Дж. Максвелл.
            В) Г. Герц;
9.   Відкриття електрона було здійснено англійським фізиком … у … році.
10. Е. Резерфорд ... : 
            а) створив планетарну теорію будови атома;  
            б) відкрив явище радіоактивності; 
            в) створив теорію відносності.
11. Олімпійські ігри були відроджені у ... р.
12. Лампу розжарення винайшов... .

Диктант №35
1.   Французькі художники В. Ван-Гог, К. Моне, О. Ренуар є представни­-
ками ... .      
            а) кубізму;    
            б) імпресіонізму; 
            в) реалізму.
2.   Роман «Війна і мир» написав... .
3.   А.-Г. Белл був винахідником … .
4.   Назвіть літературні напрямки у кінці XVIII-ХІХ ст.
5.   Перший паровоз винайдено в... .
6.   Винахідниками кіно були … .
7.   Основи генетики було закладено вченими … .
8.   Перший хмарочос було збудовано в ... . 
            а) Англії; 
            б) Німеччині; 
            в) США.
9.   Урбанізація – це... .
10. Марконі і Попов, незалежно один від одного, майже одночасно винайшли … .
11. Основою для архітектури модерну стали матеріали ... .
12. Представником романтизму у німецькій поезії був  … .
    Диктант №36
1.   У 40-і рр. ХІХ ст. з’явився новий напрям – ... .
2.   У музичному мистецтві кінця ХІХ ст. домінував ... .
            А) імпресіонізм; 
            б) реалізм; 
            в) романтизм.
3.   У часи правління Наполеона І в архітектурі панує стиль... .
4.   Найвідоміші європейські драматурги другої половини ХІХ — початку ХХ ст. — ... .
5.   Ейфелеву башту було збудовано у … році напередодні відкриття в Парижі Всесвітньої промислової виставки.
6.   Назвіть відкриття, зроблені в мікробіології у другій половині ХІХ ст.
7.   Назвіть декілька наукових відкриттів другої половини ХІХ  — початку ХХ ст., які засвідчили про переворот (революцію) у природознавстві.
8.   Явище радіоактивності було відкрито ... (ким?) у ... році.
9.   Урбанізація – це... .
10. Перші автомобілі створені німецьким інженерами... і ... .
11. Найвидатніші представники Товариства пересувних художніх виставок, що існувало в Росії, — це ... .
12. Основною метою руху суфражисток було здобуття ... .













Немає коментарів:

Дописати коментар